Trening umiejętności społecznych – kiedy Twoje dziecko potrzebuje wsparcia w relacjach

trening umiejetnosci spolecznych 2

Czy Twoje dziecko ma trudność z nawiązywaniem relacji?

Może widzisz, że unika kontaktów z rówieśnikami, reaguje złością lub wycofaniem, nie wie, jak zacząć rozmowę albo jak się zachować w grupie? To naturalne, że jako rodzic chcesz pomóc – ale czasem nie wiadomo, jak to zrobić.

W takich sytuacjach warto przyjrzeć się temu, co może wspierać rozwój nastolatka w obszarze emocji i relacji. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest praca w grupie, która zawiera trening umiejętności społecznych (TUS).

Czym jest trening umiejętności społecznych?

TUS to zajęcia w małej grupie dzieci lub młodzieży, prowadzone przez psychologa lub terapeutę. Nie są to wykłady ani „nauka zasad”. To przestrzeń, gdzie uczestnicy poprzez kontakt i relacje w grupie:

  • rozpoznają i nazywają emocje,
  • uczą się, jak mówić o tym, co czują,
  • ćwiczą reagowanie w trudnych sytuacjach (np. konflikt, odrzucenie, porażka),
  • uczą się słuchać, prosić o pomoc, współpracować.

Dzieje się to w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa poprzez rozmowę, słuchanie, uważność na innych, scenki czy zadania grupowe.

„Trening umiejętności społecznych to nie tresura. To zaproszenie dziecka do odkrywania siebie i innych w relacjach”.
– mgr Joanna Nowicka, terapeutka TUS

 

Dla kogo jest TUS?

Z zajęć korzystają dzieci:

  • nieśmiałe lub wycofane,
  • impulsywne, łatwo wpadające w złość,
  • mające trudność z nawiązywaniem relacji,
  • z diagnozami (spektrum autyzmu, ADHD),
  • lub po prostu – takie, które potrzebują więcej wsparcia w rozumieniu siebie i innych.

Nie trzeba „mieć problemu”, żeby skorzystać z TUS – to rozwijające doświadczenie także dla dzieci neurotypowych.

Jakie efekty daje trening?

Rodzice uczestników najczęściej zauważają:

  • większą otwartość w relacjach z innymi,
  • umiejętność mówienia o emocjach i potrzebach,
  • spokojniejsze reagowanie na trudne sytuacje,
  • większą pewność siebie w kontaktach z rówieśnikami.

To nie są zmiany z dnia na dzień – ale stopniowy rozwój, który naprawdę robi różnicę.

Jak wspierać nastolatka w domu? Proste wskazówki dla rodziców

TUS nie kończy się po zajęciach – codzienność to świetna przestrzeń do wzmacniania umiejętności. Oto kilka pomysłów:

  • Rozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym, jak się czuje, co przeżywa – możliwość uświadamiania sobie, nazywania i wyrażania uczuć jest bardzo cenna.
  • Szanuj jego zdanie – poszanowanie granic i uznanie różnic między poglądami i odczuciami poszczególnych osób jest ważną umiejętnością społeczną.
  • Zainteresowanie nie kontrola – okazuj zainteresowanie, ale zostaw wolność decydowania czy i co nastolatek chce Ci powiedzieć, nie wypytuj o szczegóły, nie naruszaj prywatności procesu w grupie
  • Zadbaj o siebie – Twoje stabilne wsparcie jest ważne, nastolatek potrzebuje rodzica, który może dać poczucie bezpieczeństwa, w ten sposób młody człowiek uczy się też odpowiedzialności za swój dobrostan.

Czego unikać, gdy wspierasz dziecko?

  • Nie zawstydzaj – błędy to część procesu uczenia.
  • Nie wyręczaj – wspieraj, ale pozwól dziecku próbować.
  • Nie porównuj – każde dziecko ma swoje tempo.
  • Nie bagatelizuj emocji – zamiast „nie przejmuj się”, powiedz: „Rozumiem, że to było dla Ciebie trudne”.

„Najcenniejsze, co rodzic może dać dziecku, to uwaga i przestrzeń do rozmowy o tym, co czuje – bez poprawiania, bez ocen”.
– psychoterapeuta, Michał Kamiński

 

Ćwiczenia umiejętności społecznych dla nastolatków

1. Mapa emocji (wersja „wewnętrznego radaru”)

Cel: lepsze rozpoznawanie własnych emocji i ich źródeł.

Zadanie: przez kilka dni wieczorem odpowiedz sobie na trzy pytania:
– Co dziś czułem/am najczęściej?
– W jakiej sytuacji ta emocja się pojawiła?
– Jak zareagowało moje ciało (napięcie, złość, wycofanie)?

Możesz używać kolorów, emoji, muzyki albo krótkich haseł – chodzi o to, żeby zacząć zauważać „co się dzieje we mnie”.

2. „Co byś zrobił/a, gdyby…” – scenariusze życia codziennego

Cel: ćwiczenie reakcji w trudnych sytuacjach społecznych.

Zadanie: wybierz jeden z przykładów i napisz minimum dwie możliwe reakcje:

  • Twój znajomy ignoruje cię przez cały dzień, mimo że zwykle dużo rozmawiacie.
  • Ktoś żartuje z twoich ubrań przy innych.
  • Ktoś pyta cię o coś bardzo osobistego, a nie chcesz o tym mówić.

Przećwicz te reakcje z inną osobą albo wypowiedz je na głos. To pomaga nabrać pewności.

3. „Co oni naprawdę czują?” – emocje między słowami

Cel: rozwijanie empatii i czytania między wierszami.

Zadanie: podczas oglądania serialu, TikToka lub filmu – zatrzymaj scenę i odpowiedz sobie:
– Co może czuć ta osoba?
– Czy to, co mówi, pasuje do jej twarzy i tonu głosu?
– Czy ja bym zareagował/a tak samo?

To pomaga lepiej rozumieć ludzi – nie tylko to, co mówią, ale jak mówią.

4. „Moje granice” – ćwiczenie pisemne

Cel: uświadomienie sobie swoich potrzeb i ograniczeń.

Zadanie: dokończ zdania:

  • Nie lubię, kiedy ludzie…
  • Czuję się niekomfortowo, gdy ktoś…
  • Chciał(a)bym, żeby inni…
  • Mam prawo do…

To nie musi być perfekcyjne. Możesz schować kartkę albo pokazać ją komuś, komu ufasz.

5. „Trudna rozmowa – wersja kontrolowana”

Cel: trenowanie asertywności.

Zadanie: wybierz temat, który sprawia Ci trudność (np. odmówienie znajomym, powiedzenie komuś, że coś Cię zraniło).
Zapisz kilka wersji, jak możesz to powiedzieć spokojnie, z szacunkiem do siebie i innych.

Wariant: nagraj siebie, jak to mówisz. Potem przesłuchaj – co brzmi naturalnie? Co można zmienić?

Podejmowanie refleksji, budowanie samoświadomości i ćwiczenie realnych scenariuszy społecznych może być pomocne, jednak tylko w grupie z innymi ludźmi można naprawdę doświadczać, jak buduje się relacje i uczyć się komunikacji.

Najczęstsze mity o TUS

„To tylko dla dzieci z trudnościami”

Nieprawda. To forma rozwoju, nie „leczenia”.

„Zajęcia szybko wszystko naprawią”

TUS to proces – potrzebuje czasu i wsparcia rodziców.

„Takie luźne rozmowy w grupie nic nie dadzą”

Atmosfera bezpieczeństwa, która pozwala swobodnie rozmawiać obniża lęk społeczny i wzmacnia poczucie własnej wartości. Dzięki temu uczestnicy zdobywają korektywne doświadczenia w kontakcie z innymi.

„To wstyd, że moje dziecko potrzebuje takich zajęć”

Sięganie po pomoc to odwaga i ważna umiejętność – nie wstyd.


Czy TUS jest dla mojego dziecka, nastolatka?

Jeśli zastanawiasz się nad udziałem – porozmawiajmy.
W naszym ośrodku prowadzimy grupy terapeutyczno – rozwojowe z elementami TUS dostosowane do wieku i potrzeb uczestników. Tworzymy przestrzeń pełną zrozumienia, w której młodzi ludzie mogą uczyć się budowania relacji we własnym tempie.
Zapraszamy na spotkanie konsultacyjne – wspólnie zdecydujemy, czy to dobra droga.

Zobacz też: Labirynt – metaforyczna opowieść o dorastaniu i uczeniu się relacji


Chcesz dowiedzieć się więcej lub umówić się na spotkanie?
Zapraszamy do kontaktu:

Dodaj komentarz